Den håriga faran

”Spartacus: Blood and sand”

Egentligen tänkte jag skriva nåt om nattens curling från OS i Vancouver. Men eftersom jag inte har tillräckligt med kött på benen, eller tillräckligt många strån i min kvast för att kommentera det så skiter vi i det.

Istället får debut-inlägget handla om den amerikanska tv-kanalen Starz Networks nya serie ”Spartacus: Blood and Sand”. En lustig serie som jag egentligen avskyr men som jag heller inte kan sluta att kolla på. Varför vet jag inte…

I grunden är det en rätt saggig mash-up av filmerna ”Gladiator” och ”300 spartans”. Det är ganska blodigt och i huvudrollerna figurerar bland andra Lucy Lawless (Xena: Warrior Princess) och John Hannah vars karaktärer Lucretia och Batiatus driver sitt gladiatorstall på romartiden.

I alla avseenden har man vräkt på för att försöka provocera oss i tv-soffan. Ubermycket ”data-blod” som sprutar till höger och vänster. Detta varvas med inoljade kroppar och störigt långa sexscener där guppande mansrumpor syns ovanpå kvinnorna i slow motion. Lite som i Mel Gibsons filmer på 90-talet, och då tänker jag främst på de erotiska inslagen i Dödligt vapen-serien.

Anyways, plotten är okej och våldet lite spännande, men i övrigt är det mesta skituselt. Ändå hankar jag mig fram med Spartacus i arenan och väntar på nästa episod. Han lyfter svärdet i Colosseum och vrålar samtigt som jag symboliskt viftar med äggmackan i tv-soffan och morrar.

Summa summarum. Smaken är som baken – hårig.

(liksom spartacus)

Kommentera

