Pling pling

Klockan är 07.45. Det är minus 22 grader.
Snor och dregel hänger i stora klasar som Wassberg i Oberstdorf -87. Jag ser fötterna, men känner dem inte och ögonen har frusit fast för länge sedan. Livsgnistan har släckts för länge sedan.

Det är då det händer.

*pling pling*

Likt en hypnotisörs uppmaning får ljudet mig att försvinna in i mig själv. Någonting märkligt händer. Jag blir alldeles varm. Svettig. Aggressiv. Musklerna sväller och tillslut kan inte duffeln hålla tillbaka min volym längre. Tyget spricker och en enorm muskulös kropp möter vintersolen. Jag skriker ut min vrede. Svetten lackar och rinner i floder över min hals, bringa och armar, ned till svärdet som plötsligt uppenbarar sig i min hand. Svettdropparna vandrar längs det sylvassa bladet innan de faller tungt ner i snön. Fräter sig igenom snö och is.

En dovt morrande letar sig fram mellan mina sylvassa tänder och långsamt och drömskt lokaliserar jag var det smärtsamma ljudet kommer ifrån. Sniffar. Grymtar. Söker. Och finner.

Jag lyfter mitt vapen, vrålar djuriskt och slungar svärdet med enorm kraft. Klingan skär lätt igenom kött och stål. Fienden är neutraliserad och en lättnad skjuter igenom min kropp. Det är över nu. För den här gången…

*pling pling*

Åter igen försöker cyklisten ta sig förbi mig på den snötäckta lilla gången. Jag biter ihop och går motvilligt åt sidan.
”Det är ingen gångväg här”, hör jag när den hjälmbeklädda mannen kämpar sig förbi.
”Alla som cyklar under permafrosten ska dö”, tänker jag tyst för mig själv, torkar bort lite snor med baksidan av vanten och sparkar på en liten snöhög.

Kommentera

