Skäms TV, skäms!

Det har blivit värre med åren. Kudden åker allt oftare fram när jag sitter framför teven. Människor utanför sitt element ser jag som ett ständigt återkommande tema när mina kinder blir jobbigt varma o pannan svettig.

Dels har vi idrottsmännen som ska ta emot folkets jubel på någon av de två miljoner galor som dumburken årligen sprutar ur sig. Charlotte Kallas tacktal från Idrottsgalan 2009 är ett lysande exempel. Jag vill se henne i spåren, se henne jublande glad på prispallen, intervjuad i den mixade zonen, men aldrig…ALDRIG se henne hålla en tafatt tal i direktsändning!
http://www.youtube.com/watch?v=CGu-wvNc_TA

Sen har vi ju skådisarna. Guldbaggegalan är då naturligtivs en skämmig höjdpunkt. Den stora skillnaden mot idrottsmännen är att skådespelarna verkligen tror att de kan hantera rollen som prisutdelare eller vinnare. Men ack så fel.

Kjell Bergqvist kanske inte gör en av sina mest pinsamma insatser här, men det fångar ändå essensen av vad jag inte klarar av att se. Kyssen med vidrige Dan Ekborg för att roa/chocka publiken är ruggigt pinsam för att de tycker det är så hiskeligt roligt själva. ”Tänk vad de kommer att bli förvånade – två MÄN som kysser varandra”. Sen är själva talet i sig ganska ok, men uppkallandet av Ulf Malmros då åker kudden upp framför ögonen och fingrarna in i öronen.

Men värst av allt är trots allt trisskrapet på nyhetsmorgontv4. Jag vet att det bara är att byta kanal, men det är något sadomachosistiskt över oss i skämskuddebranschen tror jag, även fast man tittar med stängda ögon och öron. Meningslöst, säger ni. Härdande, säger jag. Precis som med sportprofilerna och skådespelarna så är det när vanliga människor hamnar i en ovan situation som det blir jobbigt. Som busschaufförer, kassörskor…eller cowboyfantaster.

Apropå Nyhetsmorgon och TV4 så ska det även nämnas att alla inslag med Tilde De Paula och Patrick Ekwall är totalförbjudna i mitt hem. Dyker deras nunor upp i rutan så kontrar jag med en mantelrörelse med fjärrkontrollen. Det på grund av samma anledning som tidigare exempel – de försöker föra sig i en roll som de inte behärskar över huvud taget. Journalistrollen.

Etiketter: , , , ,

5 svar to “Skäms TV, skäms!”

  1. mumari Says:

    Hahaha, det är väl tur att jag nästan aldrig tittar på tv! Men när jag gör det…. så skäms jag allt som oftast! =D

    • bermudabenny Says:

      Haha, ja det är sällan man kommer undan skammen när väl teven är på, Mumari. Antingen är det jag som blivit svagare eller så blir programmen skämmigare och skämmigare.

  2. Bettan Says:

    Dansarna ute i publiken på Singing Bee är inte att leka med… värre än själva tävlingen!

    • bermudabenny Says:

      Exemplariskt exempel, Bettan! Jag har inte kommit mycket längre än introt, sen byter jag raskt kanal, men kan verkligen föreställa mig hur hemskt det är. Jag imponeras av att du klarat dig igenom ett helt avsnitt levande. Respekt!

  3. Vasaslappet « Greetings from Bermuda Says:

    […] *Intervjuerna med deltagarna är naturligtvis en total terror som ni vet vid det här laget. Skäms-tv. […]

Kommentera

