Haunted by Nature

Det var en fantastisk dag. Som jag hade längtat efter ljudet av converseskor mot nykläckt grus, fåglar som försiktigt testar rossliga stämband och frostskadad hud som möter sol för första gången på väldigt väldigt länge. Det senare låter ungefär: ”Guuud ja jävlarihelvete, fan vad skönt det här är!”

Tumvantar av och en hand in i promenadsällskapets lika varma näve. Fingrar som hungrigt slingrar sig runt varandra, som inte fått vara tillsammans sedan den sorgliga separationen i höstas. Pekfingrarna tar igen ett halvt år av avhållsamhet, tummar leker och min handflata trycks hårt ihop med hennes för att liksom säga: ”Nu lämnar jag dig aldrig igen. Nu ska vi alltid vara tillsammans. Ihoptryckta.”

Vi går längs vattnet. Båtarna brottas med en allt mer utmattad vinteris och det känns som om det bara är en fråga om sekunder innan den tvingas att ge upp, släppa järngreppet och inse att det inte är någon idé längre. Bespottad, hatad och besegrad. Äntligen.

…men precis när blodet börjar tina och långsamt sippra in i hjärtat igen. Precis när jag började vänja mig vid en skön naken hand i min och vid att dumpa broddar, snowjoggers och overall. Precis när jag på allvar börjar tänka på vilka solglasögon jag ska köpa och om förra säsongens chinos verkligen kommer att fungera även i år. Precis då så tar sig vintern upp på nio, vrålar bestialiskt och slungar sin djävulska dolk i min naivt tunt beklädda rygg.

Två kilo tunga flingor dundrar ner från himlen igen. De slår ner som bomber i gruset och på de små gräsplättarna som sticker upp här och var. Förstör allt i sin väg. Solen är spårlöst försvunnen. Folk flyr i panik från uteserveringar och promenadstråk, båtarna skriker av isens plötsliga kraftansamling och kärleksparen tvingas motvilligt att släppa varandras händer igen.

6 svar to “Haunted by Nature”

  1. Jannice Jarpe Says:

    Härlig blogg! 🙂

  2. viktdagboken Says:

    Instämmer! Vilken dramatik… poetiskt och kul! 😀

  3. rihane Says:

    Kul blogg.
    Solen skiner nu igen efter bakslaget igår

  4. morrdraken Says:

    Haha, din syn på vädret just nu är MYCKET mer dramatisk än mina ynkliga telefonproblem. 😀

    Jag kan också glädja dig med att det regnar hos oss. Tänk att regnsmatter mot fönsterrutan kan låta så härligt! Och att det kan få barnen att jubla.

  5. latenightlady Says:

    Oj herrejesus. Du är en sån där bra skrivare minsann. En sån som får oss andra hobby-bloggare att bara vilja lägga ner alltihopa.
    Bra skrivet! Och tack för frukost-upplysningen. On-the-go frukost är kanske det bästa som finns!

    • bermudabenny Says:

      Haha, jag är den ultimata nybörjarbloggaren. Du får lära mig allt om bloggosfären och absolut INTE lägga ner. Men tack för de fina orden. Nu blire risifruttifrulle för mig här – inte så dum den heller…

Kommentera

