Strutstroganoff

Jag hade köpt våffelstrutarna för att pimpa dessertglassen i fredags. De gjorde planenligt ett helt fantastiskt jobb och fick efterrätten att smaka dubbelt, trippelt…om inte frippelt gånger så bra. Jo, frippelt är ett ord. Nu.

Hursomhelst. Det var länge sedan som våffelstruten var en del av mitt liv och det här var nog faktiskt första gången jag meckat mina egna strutar sedan morsan och jag fyllde frasiga koner med melonglass, chokladsås och färgglatt strössel på tidigt 1980-tal. ”Men du får bara en”, sa hon alltid och tittade barskt med ihopdragna ögonbryn…innan jag tjatade till mig en till.

Och våffelfrossan sitter tydligen i fortfarande. Strutpaketet sinade i en oroväckande snabb takt och när det blev måndag fanns det bara två stackars kexkoner kvar. Då plötsligt fick jag en omvälvande uppenbarelse, som om Herren himself talade genom mig: Varför nöja sig med blott enkla strutar med glass när man kunde göra sig en mer värdig…wait for it…wait for it…MATSTRUT!

Och korvstroganoff stod på menyn i måndags.
Jag måste erkänna att det kändes en aning mysko att fylla våfflan med ris och hackad falukorv. Fast iofs inte alls lika mysko som att äta den. Kanske var förväntningarna alldeleles för höga. Eventuellt var det något fel på korvstroganoffen eller så var möjligtvis kexet för torrt. Men faktum kvarstår: Det smakade skit. Därmed kastades en mörk skugga över mina planer på att revolutionera restaurangvärlden med mitt nydanande strutkoncept…

Men än lever drömmen! Vänta ni bara, alla haters där ute, om tio år så sitter ni kanske där och knaprar glatt på er grötstrut, pastacarbonarastrut eller ostmackestrut som om det vore den naturligaste saken i världen. Och det tack vare yours truly.

14 svar to “Strutstroganoff”

  1. stinas Says:

    Haha!! Jag fick en helt ny matinriktning!! Mat i strut?!
    Du tänker helt utanför ramarna!
    Bra! =)

  2. Jenny Says:

    Ja men det är ju genialt! Inga fler trilskande småbarn vid matbordet. 😀

  3. Solglimt Says:

    Låter nästan för bra för att vara sant, vi löser allt med strutar!!! Mycket bra.
    Det där med frippelt gillas, tror jag ska börja använda ordet, snart finns det i uppslagsverket hos varje liten svensson i vårt avlånga land 😛

    Tack för ett underhållande inlägg som faktiskt ljusade upp mitt annars bittra dagshumör 🙂

  4. Solglimt Says:

    Ja men eller hur 😉
    Jag tror minsann att du får söka patent på den ögonaböjj! Glöm för all del inte att skänka en slant till ”Behövande mammahundochkattägandestudenter” 😉

  5. thegoodeye Says:

    Skönt inlägg. Ska själv slå ett slag för struten…har faktiskt alltid ett gäng i lager, samt strössel och topping. Bsäta efterrätten alla dagar. Älskar även att göra en riktigt skön strut innan jag lämnar hemmet soliga dagar.
    Pamper yourself with a strut!

    Mina två döttrar har tröttnat lite. Kanske ska testa en med fiskpinne, mos och remouladsås.

    Tack,
    a GoodEye

  6. Johan Says:

    Underbart vidrigt! Cred iaf… du är nog först.

    • bermudabenny Says:

      Ja det hoppas jag att jag är – är ju miljoner på spel! Får bli bussen till patentverket idag.

      • morrdraken Says:

        Tänk – NÄSTA gång du ska till patentverket sen kanske det blir limmo med privatchaufför istället för bussen. *nickar glatt*

      • bermudabenny Says:

        Limmo? Nej nej, när min strutidé börjar ta fäste så kommer jag ha råd att frakta in hela patentverket till mig, in i badrummet där jag tar igen mig i badkaret efter ytterligare en jobbig dag av att vara groteskt rik. 🙂

  7. Püssly! « Greetings from Bermuda Says:

    […] Av bermudabenny Ni har alla hört talas om min fantastiska matstrut – den lanseras nu stenhårt sydöstra delarna av Gästrikland men även i västra Örebro tror vi […]

  8. Stomifantasi « Greetings from Bermuda Says:

    […] men jag måste ändå vädra min nya idé som håller jämna mått med både min patenterade matstrut och succéprodukten […]

Kommentera

