Bon appétit, snålröv

Varje arbetsdag vid 12.00 är det alltid en kamp på jobbet, en kamp om var lunchen ska inmundigas. Sushin på hörnet, vidriga vietnamesen* bredvid goda pastastället eller kanske slå till på lite gåmat och ta en kebabrulle i parken? Tisdagar är ett undantag och extremt oproblematiska då de av lång tradition är vikta för indiskt. Tikkatisdag är tikkatisdag, och så är det liksom med det.

Men så har vi ju de som inte är med i lunchdiskussionerna alls. De som fnyser åt köpmat och vill vara lite ”ekonomiska”. Mhm, ni vet vilka jag pratar om. Matlådegänget.

Rent instinktivt är jag emot dessa torra torftiga fyrkantiga pastahögar som kastas in i mikrovågsugnarna och jag har aldrig haft med mig någon själv. Men nu har jag börjat försöka vara lite vuxen hemma och frysa in maten som blir över när jag väl drar fram kastruller och stekpannor. Vem vet, jag kanske mot alla odds skulle ha fel? Matlådemat kanske inte alls är äckligt och meckigt utan rentav helt ok?

Tadaa! Pasta med falukorv och paprika här nedan. Mmm, så gott det ser ut va? Och det tog bara en halvtimme att tina den vidriga äckelklumpen i micron innan jag fick njuta av de stenhårda pastaresterna. Förlåt mig alla matlådelovers där ute, jag tar tillbaka allt ont jag sagt.

*Vidriga vietnamesen är namnet till trots inte alls speciellt vidrig. Tvärtom faktiskt. Men en fin allitteration behöver inte alltid motiveras. Precis som tikkatisdagen.

7 svar to “Bon appétit, snålröv”

  1. hjortronet Says:

    SV: Jag kanske jäste dom där baguetterna lite för mkt 🙂
    Vad trevligt att du hittade till mig. Gillar din blogg måste jag säga och den vackra klumpen 😉

  2. Nicklas Says:

    Buuuuu. Jag gjorde en boeuf bourguignon (typisk fattiglappsmat) för ett tag sedan. Den smakar godast dagen efter, perfekt som matlåda. Att göra bra matlådor är en konst. MATLÅDA 4-EVER!!!!

    • bermudabenny Says:

      Hrmpf. Nu vet jag inte vad jag ska tro. Jag vet att du är en helt normal människa och jag vet att matlådor suger. Det här är förvirrande Nicklas. Du kanske borde försöka omvända mig nån dag. Kanske är den enda lösningen på det här.

  3. kf76 Says:

    Ja, det är tråkigt med matlådor, men som stackars landstingsanställdsanställd har man varken pengar till att äta ute varje dag eller det exklusive utbudet av restauranger förutom matsal och tråkkafeteria. Man lär sig med tiden vad som går bra i en matlåda och inte, nudlar i 5kronorsklassen rekommenderas ej, jag vet av erfarenhet från en miss i matplaneringen….

  4. Nemesis Says:

    tja kul att du slängde en kommentar på mitt blog, trodde inte någon läste den ^^.
    Jag gjorde den nyss privat för tänkte skriva lite skit om mina kollegor och inte så bra om dom nu skulle råka se det. Du borde ha tillgång till den bermudabenny har du inte det så säg till bara så fixar jag det.
    PS: Fin mat skulptur du har där 😛

  5. Skatan Says:

    Så du tycker det … att den ser läcker ut den där korvhögen … Ja, smaken är som baken … du vet … delad. Om jag förstod ironin? Kanske … förstås … fast fast fast …

    Kram!

    PS Synd att vi inte träffades på Mors Dag … förresten DS

Kommentera

