Howdy, ma’m

Ett tumbleweed dansar in i bild.
Förföriskt rör den sig över det karga landskapet och leker sig beslutsamt fram i sanden, mellan kaktusarna och in i den lilla staden. Den saktar ner, rullar i knapp styrfart, som om den vill se sig omkring och supa in omgivningen.

Ett par hästar står utanför saloonen och vilar upp sig. Barberaren hänger vid sin shop och bolmar på en tjock cigarr samtidigt som han tittar bort mot sheriffens kontor. Där i dörröppningen av stadens lilla fängelse uppenbarar sig en mörk gestalt, den man som håller buset bakom lås och bom och den man som håller buset bakom lås och bom med stil.
Det är sheriffen.
Det är jag.

* * *

Jag var på countrykonsert för första gången någonsin här om dagen, och jag gillade det. Direkt ville jag bli cowboy, ha snusktajta jeans, tugga tuggtobak och röka Marlboro. Vad är det med cowboysare och nikotin egentligen? De kan inte ha fått hångla mycket. Och då ska vi inte ens tala om tandläkarkostnaderna.

Hursomhelst, det skulle låta så där klinkigt och klankigt av sporrarna, ni vet, när jag bredbent går omkring i staden och är så där sheriffig som bara en sheriff kan vara. Jag går in i saloonen och beställer en dubbel whiskey, majsbröd och vita bönor på en plåttallrik. Stjärnan på den fransiga västen gnistrar lite när jag tittar upp i spegeln bakom bardisken och jag kan inte låta bli att le lite åt min fantastiska coolhet.
”Hi, cowboy”, säger en av saloonens can-can-dansare beundrande när hon går förbi.
Jag kisar mystiskt mot henne under min stora vita hatt.
”Howdy, ma’m”, säger jag, spottar ut lite tuggtobak, tänder en cigg och stoppar in en snus. /H

Nu lät ju det här lite som en inledning på en Harlequinroman eller något liknande, men jag tycker ändå att vita bönorna räddade det från att bli en alltför erotiskt laddad text, don’t you think?


Vita bönor-battle.

5 svar to “Howdy, ma’m”

  1. Birdie Says:

    Haha! Det kan jag tanka mig! Snygg liten vit ruta mitt pa magen! 🙂

  2. ebbzzs Says:

    Hahah det är sant 🙂

  3. charliebernadotte Says:

    sv: förstår inte alls vad du menar med det 😉 upp med tuppen säger jag

  4. Idun Says:

    ♫ ♫ ♫ save a horse ride a cowboy ♫ ♫ ♫
    *sjunger*

  5. Cowboy IRL « Greetings from Bermuda Says:

    […] hände det tillslut. När fantasin om att bli cowboy äntligen blev verklighet. En plötslig festinbjudan till en lada utanför stan […]

Kommentera

