Tuttar, Snus och Mopeder

Skönt häng i The Big Apple

Så kom jag äntligen fram till hjärtat av USA. Det mest amerikanska av amerikanska – New York City! Staden där människorna är många och galna, där allt är enormt (husen, egona och gäddhängen) och där dialekten är som tagen ur filmer som Taxi Driver, Saturday Night Fever eller vadsomhelst av Woody Allen.

Halu snööööooouuus ellä?

Eller varför inte från lokalrevyn ”Tuttar, Snus och Mopeder” på Mjölby Stadshotell: ”Men öh hörrni, visst äle jäkla fränt mä tönnelbajna ändau!?” är nämligen det första jag hör när jag kliver ut på Broadway. Tre kepsbeklädda ynglingar, antagligen från Östergötlands mörkaste skogar, då både den osexiga dialekten och enkilosprillan satt där de skulle. Cred att de åker till Nevvan ändå. Eller så missade de bara avfarten till Linköpings Centrum.

OBS! Munken kan skada elektronisk utrustning! OBS!

Hursomhelst, jag skakade av mig obehaget, förnekade att de fanns andra svenskar i New York och började direkt utforska den amerikanska finkulturen: Jag köpte ett sexpack Dunkin’ Donuts-munkar och lika många Bud Lights. Sammanfattningsvis kan jag säga att skruvkapsyl på flasköl är kanske det finaste med hela USA (ev hela världen) och att munkar med fyllning kan vara väldigt förrädiska (råkade spruta jordgubbssylt på hotellteven).

Kommentera

