Blåsta krögare

Gud vad härligt, nu ska det inte bara lukta äggprutt och pojksvett på krogen efter rökförbudet – man ska även vara spiknykter när man ska andas in dessa härliga mördararomer. Det snackas nämligen om att börja med alkoholkontroller i landets krogköer. Och det är sant!

Sprit- hångel- och glädjefritt. Men pruttfyllt!

Det kanske är dags att förbjuda dunka-dunka-musik också och ersätta med klämmig folkmusik. Istället för DJ så får Kjell-Frid Torpare breaka loss på nyckelharpa och dansa tryckare går naturligtvis inte an. Men en sensuell hambo eller eventuellt den mer erotiskt laddade foxtroten kan ju alltid få avsluta den fisdoftande och helnyktra kvällen runt kl 21.30. Party!

Ett svar to “Blåsta krögare”

  1. PhereinNikê Says:

    Hahaha! Som restaurangmänniska (servitris och bartender) så kan jag hålla med om att människor luktar verkligen INTE hallon på krogen… *kräks lite i munnen av tanken på pruttarna* Det är en större plåga än vad rökning någonsin var!

    Vad jag kan tala om är detta: Jag är inte längre svart i näsborrarna efter ett arbetspass (bara smärre yr av alla prutt-gaser), jag har inte längre tjutande luftrör och jag kan numera SE hela rummet jag jobbar i (vilket också förstås är ett krav från myndigheternas sida: att du måste se ALLA människor i lokalen för att kunna bedöma berusningsnivå)

    Sen kan jag hålla med lite i deras resonemang, även om det kommer resultera i färre krogbesökare. Det är däremot ett faktum att Sveriges befolkning (och säkert flera nationer) är SÄMST på att hantera alkoholhaltiga drycker! Seriöst: VAD är det roliga med att komma till krogen helt plakat – köpa en öl – svepa den – försöka gå på toa och missar det gigantiska hålet (som oftast barpersonalen får torka upp) – mucka gräl med någon annan plakat snubbe för att han ”kollade så där på mig” – bli utkastad av en steroid-pumpad vakt – kräkas på trottoaren utanför – hamna i slagsmål med samma kille som inifrån för att sedan hamna i lilla sked med samma kille i fyllecellen? Genom att sålla bort de fullständigt ap-fulla människorna mot de som faktiskt bara är lite härligt salongsberusade så kan det fortsättningsvis kanske bli en hyfsat trevlig upplevelse att både gå och jobba på krogen.

    Och folk frågar varför jag ska bli lärare… 😉

    Det ligger på BARPERSONALENS ansvar att ingen blir för full. Kan du se problemet med 3 bartendrar på 100-300 människor. Efter ett tag blir det ganska svårt att hålla koll. Dessutom (enligt statistik) så köper varje människa i genomsnitt 1 drink i baren per utekväll. Inte så konstigt att de flesta ställena tar inträde och kanske vill kolla alla kottar om de ens är i stånd att köpa i alla fall en endaste liten drink?

    Visst, landet lagoms alkoholpolitik är kanske inte den roligaste alla gånger, men om man ser det ur fler perspektiv kanske det inte är SÅ himla konstigt ändå… Finns konstigare lagar än så! Kolla upp dem vettja! Jag har gått en kurs på dem, så jag kan vartenda en! 😀

Kommentera

