Hollandäst på pannkakor utan knark


Ja, ni ser ju själva – man fattar ingenting!

Hej! Eller ”Knijpenkapfenpjooonk!” som det antagligen heter på nederländska. Nu är jag tillbaka från Amsterdam där man pratar världens konstigaste/roligaste språk, men där man kommer undan med det för att man bor i världens troligtvis finaste stad. Man blir nästan arg över finheten faktiskt – så förbannad* att man helt enkelt skiter i alla bisarrt konstiga läten som lokalbefolkningen pressar ur sig.

Fast med müsli alltså. Inte knark.

De pressar även ur sig förbannat goda pannkakor. Och nej, det är inte knark i dem, men bland annat müsli. Konstigt men nice. Precis som språket. Och när vi inte pannkakade så spanade vi in fina kanaler (argh!), fina hus (argh!) och prostituerade (eh…argh?). Det var väldans mysko att plötsligt springa på lättklädda kvinnor som sitter i skyltfönster och läser nån gammal dålig pocket i väntan på bättre tider. Som jag i väntrummet hos tandläkaren typ. Fast i raffset då. Och läppstift. Och våfflat hår.

Clog up, baby!

Hursomhelst. Det var en AmsterDAMN trevlig stad trots dåliga pocketar och knarkfria pannkakor. Jag beordrar er alla att åka dit omgående! Se så – fläta håret, snöra på er träskorna och tala endast i konsonanter så kommer ni att smälta in perfekt!

* Med förbannad så menar jag förstås: helt
sjudjävulskt avundsjuk på att jag inte bor just precis där.

5 svar to “Hollandäst på pannkakor utan knark”

  1. Drama Online Says:

    Känner igen det där. Vet aldrig om jag vill få feminist-bryt eller flytta dit.

  2. I mina röda stövlar Says:

    Pytsan! Ska du ha pannkakor?! Tycker det låter som du fått massor med pannkakor!

  3. Brysselkakan Says:

    Haha! Jag hör detta lustiga språk dagligen här i Bryssel! Läsa går bra men att höra… nä, omöjligt!
    Fast man kan ju ha lite roligt åt det: Klantenpark = Kundparkering, så varuhus har klant-ansvariga! Vore något att ha som titel det”

Kommentera

