Chokglad jul!

”Nämen heeej lilla Heeenrik. Du har blitt lite tjock tror jag. Vad rart. Det finns Aladdin i köket om du vill ha.”

Det var det första farmor sa när hon motvilligt släppte in mig i lägenheten. HÅNET! Hon hade glott skeptiskt i titthålet i typ tre minuter innan hon till slut förstått att det var jag (världens bästa – och tydligen fetaste barnbarn) och inte en ”sån där försäljare” och släppt in mig.

Farmor: Jag kände inte igen dig med den där sjalen.
Jag: Det är en halsduk.
Farmor: En väldigt grann färgglad sjal. Är den ny?
Jag:
Halsduk, farmor. Det är en halsduk.
Farmor: Jättefin. Jättefin sjal. Kom in så dricker vi kaffe.
Jag: …ok.

Världens bästa farmor har inte världens bästa hörsel, men dock hörselapparater som matchar håret perfekt – väldigt viktigt när man ska hänga med andra 85-åringar och skryta om vem som är minst megagammal.

Efter kaffe, skinksmörgåsar och INGEN ALADDINCHOKLAD var det dags att kolla på lite foton som farmor tagit på den övriga släkten, som jag f ö träffar alldeles för sällan. Problemet var att 80-90% av bilderna var på jävla blommor och inte på snälla kusiner eller farbröder. Men nu vet jag åtminstone hur pelargonerna på farmors balkong har sett ut från 2007 och framåt. Yay!

3 svar to “Chokglad jul!”

  1. Hanna Says:

    Förstår precis hur du känner dig eftersom jag råkar ha samma farmor.

    På julafton, tror det var förra året, sitter det fullt med släktingar i vårt vardagsrum, varpå vår kära farmor säger till min mamma: Åh ni har så smala och fina döttrar. Så lägger hon handen på mitt lår och säger: ja förutom Hanna då, som är lite mulligare. PINSAMT tänker jag då, men åh vad skööönt, verkar inte vara så många som hörde vad hon sa. Så frågar någon i andra änden av rummet: Men vad sa du Britta? Då vänder sig alla om och tittar på oss, och hon säger samma sak en gång till. Bra, tänker jag, nu har ALLA hört det, ingen som kan ha missat detta förnedrande uttalande från min kära farmor. Men tack Henrik! Skönt att veta att jag har fått lite konkurrans i kategorin feta kusiner.

    • bermudabenny Says:

      Ja, vi måste hålla ihop Hanna! Dock tror jag inte riktigt på det där du skriver – farmor visade nämligen en bild på dig och sa: ”Visst ser Hanna ut som en riktig filmstjärna?” Så du har henne på din sida! Hon sa även att ingen i släkten tyckte om när hon kallade dem runda eller fylliga…men guuud vad konstigt – alla borde ju älska att bli kallad fet och sen bli tvångsmatad med grädde och godis. Fnys. Hoppas vi ses innan du drar till långtbortistan, kurre-Hanna!

  2. Sökes: genuin angloman « Greetings from Bermuda Says:

    […] Greetings from Bermuda – ditt röda skynke när tjuren kommer farande « Chokglad jul! […]

Kommentera

