74 minusgrader!

Ok, nio minusgrader ute nu.
”Det är väl inte så farligt”, säger du.
”INTE!?”, säger jag.
”Näää!”, säger du.
”…DU är ett näää!” säger jag då moget och lägger på luren. Om vi hade pratat i telefon.

Jag. Och jag är INTE nöjd. Men snygg.

Det är nämligen så att minus nio grader inte alls BARA är minus nio grader. Man måste räkna in det lidande som terrorvädret har åsamkat också.

(Med öppen mun och tom blick tittar du dumt och oförstående på mig)

Men alltså, så här, för en vecka sedan var det så pass varmt ute att jag kunde ha converse på mig. Nu har den möjligheten plötsligt ryckts ifrån mig på ett onekligen kyligt sätt, om jag inte vill dö den fruktansvärda förfrysatårnadöden. Sådant måste med i ekvationen för att man ska få fram hur förbannat kallt det egentligen är just nu.

Du verkar ju inte fatta ändå. Men ok, här får du en lathund på hur den faktiska temperaturen räknas ut:

• Prövade converse och det var nice – kan inte ha dem längre: – 10 grader.
• Lapade sol på parkbänk utan frostskador – omöjligt nu: -15 grader.
• Drack gåkaffe OCH njöt av det. Fick varken snöspikar eller ryska/polska isvindar rakt i fejset. Det kan jag inte heller göra längre: -40 grader (kaffe är en känslig punkt)

Så totalt är det 74 minusgrader ute! SJUTTIO-FREAK’N-FYRA! Det är faktiskt sjukt kallt, det kan vi väl vara överens om?

2 svar to “74 minusgrader!”

  1. Drama Online Says:

    Min varma gosiga familjepråm (som jag nyligen upptäckt i själva verket är en tank, vilket borde göra mig till tank girl) hävdade igår, eller förrgår att vädret var -23. Lägg därtill brist på snöröjning, det borde gå in i din uträkning på något sätt.

    • bermudabenny Says:

      Familjepråm? Gosh, det är så mycket jag inte vet om dig Tank girl! Alltså, pråm/tank komplicerar ju saker och ting – som du förstår är mina uträkningar extremt avancerade. Men jag återkommer med en siffra som du kan visa för Försäkringskassan, väder-Tone, Gud och annat löst folk.

Kommentera

