Mitt liv som barlast

Så här såg Danmarksbåtarna ut när jag var ung. All true.

När jag var liten så var det Danmarksbåt som gällde om man skulle på semester. Någon väldigt manlig man i familjen var nämligen flygrädd och hävdade bestämt att bilresor var det allra bästa. På den gigantiska plåtburken åt man röd korv, hade hockeyfrippa (ivarjefall jag) spelade enarmad bandit och kollade förvirrat på rudolfnäsade danskar som grötigt och spottigt försöka förklara något viktigt för mig. Det var aldrig riktigt min grej allt det där.

Dansk. Antagligen.

Nu 20 år senare när jag är vuxen (sett till kroppshyddan åtminstone) har jag återigen semestrat till havs. Dock på en betydligt mindre båt, med väldigt många fler segel och med mycket färre danskar. Inga danskar alls faktiskt. Men dock med tre synnerligen kompetenta seglarmänniskor.

Hon heter Esther och är alldeles fantastisk. Ja båten som jag fått följa med på alltså. Nu har jag bara varit med två gånger men jag har redan lärt mig en hel del om livet på sjön. Några viktiga seglarregler:

Motorbåtar föraktas högaktligen. Och det faller sig ganska naturligt när mastodontmångmiljonmonster kommer i hundra knyck, brölar och allmänt förstör den annars så harmoniska stämningen på Esther. Jag hatar dem nu. På riktigt.

Man gillar rom. Drycken that is. Vad seglare tycker om staden Rom eller rom som i fiskägg har jag inte fått lära mig än. Men spriten MÅSTE man hursomhelst dricka, dels för att fira att man seglat fort men också för att ankaret ska sitta kvar under natten. Vidskepligt eller inte så gillar jag det som fan!

Terminologin. Det är klurigt det där med alla ord som seglare använder sig av. För det första ska man ju behärska de mest basala grejerna som styrbord, babord, fender, tamp och sånt, men det är efter det som det riktigt krångliga börjar. Det är lite som ett härligt låtsasspråk. Lyssna bara: Halkip, kölsvin, bogspröt, bukkompensator, dirk, gipp och rullfock. Visst är det fantastisk!? Svårt som fan att lära sig, men roligare glosläxa får man leta efter!

MOHAHAHA!

8 svar to “Mitt liv som barlast”

  1. Veronica Berling Filipsson Says:

    Låter ju helt fantastiskt! 🙂 Älskar låtsasspråk. Skulle också vilja lära mig segla (en av de saker som står på min ”att göra” lista innan jag kastar in handduken). Tills vidare får jag låta drömmarna vänta, åtminstone tills jag inte ser ut som en boj längre! 😀

  2. Amanda Says:

    Helt rätt – mototbåtsmänniskor är sämre än andra slags människor.

    Men inte har väl Esther bogspröt?

  3. Lisa Says:

    Jag har motorbåt :O
    Fast bara en liten och jag försöker aldrig krockvälta alt. skvätta två meter höga vågor mot segelbåtar….
    😦

Kommentera

